Monday, October 1, 2012


MAKNA "PENYELESAIAN MASALAH"


Pernahkah anda terfikir bagaimana hendak menyelesaikan sesuatu masalah 'pertelingkahan' antara dua pihak manusia. Tentunya jika anda bertindak seperti seorang 'hakim' anda akan membuat keputusan bahawa salah satu daripada dua pihak tersebut "bersalah". Tetapi  bagi menyelesaikan pertelingkahan manusia yang berpunca dari 'rasa tidak puas hati', penyelesaian tidak seharusnya dibuat sedemikan rupa. Maknanya anda tidak sewajarnya bertindak sebagai seorang hakim. Ini kerana 'rasa tidak puas hati' BUKAN merupakan suatu kesalahan disiplin yang menyebabkan mereka mesti 'dihukum'.

Sebaiknya bagi menyelesaikan masalah 'rasa tidak puas hati' tersebut, anda seharusnya 'faham' dan 'berusaha':-

                        "BAGAIMANA ANDA DAPAT MELAKUKAN SESUATU SEHINGGA 
                          KEDUA-DUA PIHAK TERSEBUT DAPAT DIBAWA KE SUATU 
                                                        'TITIK PERTEMUAN' 
                                           SEHINGGA AKHIRNYA KEDUA-DUA PIHAK    
                               'MEMBUANG' RASA TIDAK PUAS HATI MASING-MASING."

Dalam hal demikian anda hendaklah betul-betul bertenang dan bersabar. Letakkan diri anda betul-betul dalam keadan yang positif dengan berfikir akan segala kebaikan bukan segala keburukan. Tidak mencari siapa yang salah dan siapa yang betul. Anda tidak membina 'suasana mahkamah'; tetapi anda membina 'suasana pertemuan' antara manusia - yang berdaya mencetuskan pemahaman, perasaan dan keikhlasan (IQ, EQ, SQ) bersama; dengan izin dan redha Allah SWT.

Suatu peristiwa seperti di atas telah saya alami pada tahun 2007, semasa saya bertugas sebagai Timbalan Pengarah Pelajaran Johor. Ianya telah saya nukilkan di dalam: JAUHARI iaitu e-Majalah 2010 Jabatan Pelajaran Johor di halaman 10-13; berjudul: 

                                  HIKMAH DI SEBALIK PERKATAAN "SAYANG..."












0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More